20. februára 2018

Žaloba proti ruským „trollom“ odhaľuje slabé miesta Západu – Rusi iba zdokonalili prax nastrčených občianskych zoskupení, ktoré šíria zmätok o uznaných faktoch

Od Igor Cibula

Britský liberálny denník The Guardian v redakčnom komentári sa venoval 37-stránkovej žalobe osobitného vyšetrovateľa – predtým šéfa FBI – Roberta Muellera, týkajúcej sa ruských pokusov ovplyvniť prezidentské voľby v USA. Dokument obsahuje úvahy o fungovaní skutočne profesionálnej propagandy alebo lobistickej organizácie. „Internetová výskumná agentúra“ v Sankt-Petersburgu je známa ako ruská „továreň trollov“, ktorá však minula svoj mnohomiliónový dolárový rozpočet na oveľa viac, ako je jednoduchý „trolling.“

Operatívne pracovníčky boli vysielané do Spojených štátov, aby zhromažďovali informácie a kontaktovali sa so sociálnymi a politickými aktivistami. Od amerických politických aktivistov dostali rady, aby sa zamerali na tzv. fialové swingové štáty (výraz pre stranícky nevyhranené štáty), čo bolo nevyhnuté pre konečný výsledok prezidentskej kampane. Po návrate do Sankt-Petersburgu to využili oddelenia pre analýzu dát, optimalizáciu vyhľadávačov, IT a grafiku, ako aj „klávesnicový“ bojovníci, ktorí tvorili úderné jednotky pre útoky na americkú politiku. Obžaloba tvrdí, že na účtoch sociálnych médií pracovalo 80 zamestnancov na plný úväzok, ktorí predstierali, že sú občanmi USA a používali technológie VPN, umožňujúce vytvoriť zdanie internetového prepojenia zo Spojených štátov. V Sankt-Petersburgu pracovali na smeny, ktoré boli rozvrhnuté tak, aby simulovali časové pásma v kontinentálnych Spojených štátoch a dodržiavali americké sviatky. Sústredili sa na Facebook, kde založili skupiny s názvami, ktorých cieľom je zneužiť a rozvrátiť diferencovanú americkú spoločnosť, takže „Spojení moslimovia Ameriky“ a „Ježišova armáda“ boli ruské organizácie.

Musí to byť šokujúce pre každého, kto nepozná všetky spôsoby, ako môže byť využívaný Facebook a iné platformy sociálnych médií. Ďalšou šokujúcou a k vytriezveniu vedúcou otázkou je to, ako sociálne médiá ponúkajú inzerentom a lobistom jedinečné spôsoby šírenia ich správ. Niektoré z najefektívnejších – ako ukazuje ruská kampaň – sa vôbec neobjavujú ako reklama. Stávajú sa tým účinnejšími, rovnaká propaganda prezentovaná ako správa je oveľa vplyvnejšia, ako keď je prezentovaná ako názor. Keď si kladieme otázku, prečo to Rusi dokázali urobiť, zrejmá odpoveď znie, že mohli, pretože každý môže. Veľký monopol Facebooku a Google predstavuje najväčšie a najvýkonnejšie reklamné agentúry, aké svet videl, ktoré budú predávať svoje služby takmer každému.

Najznepokojujúcejšou otázkou, ktorú nastoľuje detail obžaloby, nie je to, či Rusi robili niečo, na čo si možno uplatňovať nárok, ale kto iný viedol podobné kampane. Domáce nátlakové skupiny, ako je americká Národná strelecká asociácia (NRA), veľké ropné a veľké tabakové spoločnosti používajú už niekoľko desaťročí nastrčené občianske a podobné zoskupenia, aby zámerne šírili zmätok o uznaných faktoch. V skutočnosti „ruská príručka“ to zdokonalila tým, že otvorila kampaň vhodnú pre užitočných politikov. Reklamy, ktoré Rusi umiestnili na Facebooku, boli absurdné, ale boli účinné len preto, že státisícom Američanov povedali také veci bez zaplatenia. Skutočným šokom z Muellerovej obžaloby nie je to, že Rusi využívali obrovské slabosti amerického politického systému – o čo by sa inak snažila nepriateľská mocnosť? – ale to, že slabé miesta existujú a je ľahké a relatívne lacné pre každého ich využívať.[*]


[*] https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/feb/18/the-guardian-view-on-russian-trolls-democracy-is-much-too-easy-to-hack