Nemeckých podnikateľov znepokojuje stav Brexitu – dohoda Bruselu s Londýnom by mala posilniť súdržnosť EÚ
Hlavný vyjednávač Bruselu pre Brexit Michel Barnier už avizoval, že Európska únia sa musí pripraviť na možnosť odchodu Veľkej Británie z únie bez dohody. Ak k dohode nedôjde, hrozí chaotický odchod, o ktorom ekonómovia predpokladajú, že vážne poškodí britskú ekonomiku, ale v globalizovanom svete prinesie negatívne dôsledky aj na ekonomiky ostatných krajín, hlavne na britských obchodných partnerov. Medzi obyvateľmi Británie prevládajú v súvislosti s Brexitom pesimistické nálady, že vláda premiérky Theresy Mayovej rokovania nezvláda a nakoniec dohodne s Bruselom také podmienky britského odchodu z EÚ, že budú pre ich krajinu nevýhodné.
Berlínsky korešpondent britského denníka Financial Times Tobias Buck upozorňuje, že predstavitelia nemeckých podnikateľov „bijú na poplach“ kvôli stavu rokovaní o Brexite a naliehajú na vládu Veľkej Británie, aby v nadchádzajúcich týždňoch zmiernila svoju pozíciu pri rokovaniach s Bruselom. Generálny riaditeľ Nemeckej priemyselnej federácie (BDI) Joachim Lang v tejto súvislosti konštatoval: „Dosiahli sme kritickú fázu. Čas, ktorý zostáva, je neuveriteľne krátky.“ V podnikateľských kruhoch rastie „úzkosť“, že Británia by sa mohla vymaniť z Európskej únie bez dohody o zavŕšení tohto procesu. Joachim Lang varoval, že „v scenári bez dohody a bez prechodnej fázy by sme skončili s hraničným a colným režimom, na ktorý nie je nikto pripravený.“
Podľa Langa bude existovať značná neistota, prerušili by sa dodávateľské reťazce a priemyselná základňa Veľkej Británie by bola otrasená. Predstaviteľ nemeckých podnikateľov kritizoval britský postoj, uvedený v nedávnej Bielej knihe o Brexite, najmä vo vzťahu k návrhom, ktoré sa týkajú obchodu. Medzi bodmi navrhovaného scenáru pre Brexit je požiadavka, aby Veľká Británia zostala súčasťou jednotného trhu s tovarom v rámci EÚ, pričom by bol vylúčený voľný pohyb tovaru, kapitálu a ľudí. Generálny riaditeľ BDI poukázal na to, že Londýn chce zachovať voľný pohyb tovaru, ale zostať nezávislým, pokiaľ ide o ostatné slobody, čo nemôže fungovať. Dodal, že oddelenie tovaru od služieb a pohybu ľudí a financií jednoducho v modernej ekonomike nemôže fungovať.
Lang argumentoval, že „keď predávame súčiastku stroja, nepredávame len výrobok. Predávame aj služby, údaje a údržbu. Nemožno si vybrať jednu slobodu, ale ostatné tri ponechať bokom. Tak jednoducho to s modernými priemyselnými tovarmi nefunguje. Nepredávame kúsok čokolády.“ Langov postoj podporil prezident Nemeckej federácie automobilového priemyslu (VDA) Bernhard Mattes, ktorý zastupuje skupiny, ako sú Volkswagen, Daimler and Bosch: „Keď predávate priemyselný tovar, nepredávate len železo, oceľ a plast – vždy existuje služba, ktorá je dodávaná s výrobkom.“ Obaja nemeckí predstavitelia vysvetlili, že nemecký priemysel naďalej podporuje rokovaciu pozíciu Európskej komisie, ktorá viedla rozhovory o Brexite a bola terčom intenzívnej kritiky vo Veľkej Británii.
Generálny riaditeľ Nemeckej priemyselnej federácie (BDI) zdôraznil podporu negociačnej pozície Európskej komisie, pričom uviedol, že trvá záujem „udržať tiež Spojené kráľovstvo v blízkosti,“ Významní stúpenci Brexitu už dávno vyjadrili nádej, že nemeckí a európski predstavitelia podnikateľských kruhov by mohli vyvinúť nátlak na Brusel, aby ponúkli Británii priaznivú dohodu o Brexite. Šéf BDI pripomenul, že „musíme byť realistickí, 60 % nemeckého exportu ide do Európskej únie. Iba 7 % ide do Veľkej Británie a tento podiel neustále klesá – a to aj v dôsledku Brexitu. Teda presne vieme, na čo položiť dôraz. Chceme posilniť EÚ27 a obmedziť škody súvisiace s Brexitom.“ Prezident BDA Bernhard Mattes zdôraznil, že „každá dohoda o Brexite musí mať jednu prioritu: zachovať a posilniť súdržnosť ostatných 27 členských štátov. Nesmieme dať iným krajinám žiadny stimul na odchod.“